Hör Birgit Homburg. Foto: Maria Dahlgren, Sameradion & SVT Sápmi

Här rullar malmbilarna förbi 144 gånger per dygn

Uppdaterad
Publicerad

Malmtransporterna genom Tornedalen granskas av två myndigheter. Frågan är om transporterna är tillåtna. Trots granskningen så rullar malmbilarna förbi Birgit Homburgs nedfart i Merasjärvi 144 gånger per dygn.

Det är en nygammal känsla som infunnit sig i Merasjärvi, mellan Masugnsbyn och Vittangi. I och med Northland resources stora konkurs 2014, så försvann den strida ström av malmlastbilar som trafikerat vägen mellan gruvan och omlastning, i Svappavaara, 15 mil bort.

Några år av frid infann sig för familjen Homburg, som fått ta i med hårdhandskarna mot kommun och myndigheter för att få till säker skolskjuts för dottern och informationskyltar vid vägen för ökad säkerhet. Sedan i sommar är malmlastbilarna dock på rull igen, berättar Sameradion & SVT Sápmi.

Sameradion och SVT Sápmi

– Trafiktrycket har ökat otroligt. Efter det att Northland gick i konkurs så har vägen varit vit och man saltade inte under den tiden. Ändå har det gått tunga transporter men inte nattetid och inte i den frekvensen som de går nu, säger Birgit Homburg.

Kritisk till beslutet

Malmtransporterna rullar förbi nedfarten 144 gånger, åt vardera hållet, per dygn.

Hon är starkt kritisk till hur transportlösningen kom till. Det beslut som Gränsälvskommissionen tog 2010, och som sedan gruvverksamheten byggts på är felaktigt, anser hon. 

– Jag ifrågasätter att de går här efter landsvägen, istället för som det är sagt i tillståndet, att malmen ska köras till Kemi hamn via finska järnvägen från Kolari, säger Homburg.

Prövar transporterna

Det är fler som ifrågasätter tillståndet. Även myndigheter. Just nu granskar både Länsstyrelsen i Norrbotten och Mark- och miljödomstolen i Umeå transporterna. I båda fallen är Naturvårdsverket inblandat, som remissinstans till Länsstyrelsens, dessutom driver verket frågan i Mark- och miljödomstolen.

– Vi har begärt ett delvis återkallande av tillståndet som beslutades av Gränsälvskommissionen. Det rör även transportlösningarna, säger enhetschef Frida Rudsander vid Naturvårdsverket.

Ändrad transportväg

Har man tillräckligt ”på benen” för att köra malmtrafiken utifrån de tillstånd som finns, anser ni?

– Bolaget har valt att ändra transportvägen efter att man har fått tillstånd till Finland. Skillnaden är att den transportväg som man väljer ska prövas. Och är det så att man fått tillstånd till ett visst transportsätt och man ändrar det, då behöver man ansöka om ändring av tillståndet med den nya transportvägen, säger Frida Rudsander.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sameradion och SVT Sápmi

Mer i ämnet