Toamålningen – diskussionen fortsätter

Uppdaterad
Publicerad

Tunaskolans hantering av den omdiskuterade toalettmålningen får kritik av Pia Bohlin som är lektor vid Konstfack i Stockholm.

Den omdiskuterade toalett målningen uppmärksammades efter att en elev kritiserat den för att vara sexistisk. Skolans ledning tog tag i frågan men långt ifrån på det sätt de borde ha gjort menar kritiker. En av dem är Pia Bohlin lektor vid Konstfack som anser att eleven tolkat bilden rätt.

-Hon ser med vilken bildkod den här bilden är gjord därför att den är gjord med en anvisning som talar om vart man ska gå eller vad man ska göra. Bilden blir därför provokativ och jag tycker att hennes reaktion är helt och fullt rätt och adekvat. Men jag tycker att tolkningen borde ha skett i en undervisningssituation – nu gjorde hon det ändå och fick inte rätt stöd.

Toamålningsbråket i Luleå

Från skolan lät man bland annat eleverna rösta om målningen var sexistisk eller inte.

Oprofessionellt utfört

-Men det som är mest allvarligt är att det inte hanterades ur ett bildpedagogiskt perspektiv utan blev en diskussion om den skulle få sitta kvar eller inte. Och enkäten tyckte jag var förfärlig och oprofessionell.

Bohlin menar att bildundervisning handlar om tolkning och samtal om bilder ur olika perspektiv. Vad vill den som gjort bilden säga men den och hur tolkar betraktaren den.

Agneta Hedenström som är rektor på Tunaskolan säger att det gjordes en bildanalys innan bilden sattes upp men också efter att den uppmärksammats i media

Något som slutade med att bilden målades över.

-De elever som gjorde bilderna i våras jobbade med att analysera konst men nu blev det ju ett tillfälle att jobba med allihopa eftersom målningen blev så känd.

Men skulle den analysen ha gjorts om bilden inte uppmärksammats som den gjorde?

-Nej, den hade inte gjorts nu, det hade den inte, säger Agneta Hedenström.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Toamålningsbråket i Luleå

Mer i ämnet