Det var efter Estoniaolyckan som en nödknapp utvecklades som skulle göra det möjligt att skicka iväg ett nödanrop digitalt.
– Det är säkert väldigt många båtägare som inte vet vad det är som krävs för att nödknappen ska fungera, säger båtägaren Robert Arvidsson.
Förvirrande vid nödsituation
År 2020 var det närmare 120 000 fritidsbåtar som hade en VHF-apparat med nödknapp, men endast var fjärde av dem fungerade, enligt Transportstyrelsens båtlivsundersökning, säger Fredrik Norén vid Svenska Kryssarklubben.
– Det här är ett stort sjösäkerhetsproblem. Åker vi runt med en utrustning som har en röd knapp och kanske världens bästa alameringssystem genom att vi kan trycka på den röda knappen. Om vi sedan tror att den fungerar och den i själva verket inte gör det, så kan man bli jätteförrvirrad vid en skarp nödsituation, säger han.
Det krävs för att nödknappen ska fungera
För att nödknappen ska fungera så krävs ett MMSI-nummer, som berättar vilken båt det är som är i nöd. Numret får man genom att ansöka om ett radiotillstånd hos Post- och telestyrelsen, men det är bara var fjärde båtägare som har gjort det.
– Vi behöver alla hjälpas åt, så att informationen når båtägarna om vad det är som krävs för att nödknappen ska fungera, säger Norén.
I klippet berättar Fredrik Norén vid Svenska Kryssarklubben om hur viktigt det är att nödknappen fungerar.