Hör båtägaren Robert Arvidsson om problemet med de dolda nödknapparna. Foto: SVT

Svenska kryssarklubben: Tusentals båtar har nödknapp som inte fungerar

Uppdaterad
Publicerad

Närmare 120 000 båtar har en nödknapp, men endast var fjärde knapp fungerar. Nu slår Svenska kryssarklubben larm om att livlinan som många båtägare tror sig ha i själva verket inte fungerar.

Det var efter Estoniaolyckan som en nödknapp utvecklades som skulle göra det möjligt att skicka iväg ett nödanrop digitalt. 

– Det är säkert väldigt många båtägare som inte vet vad det är som krävs för att nödknappen ska fungera, säger båtägaren Robert Arvidsson. 

Förvirrande vid nödsituation

År 2020 var det närmare 120 000 fritidsbåtar som hade en VHF-apparat med nödknapp, men endast var fjärde av dem fungerade, enligt Transportstyrelsens båtlivsundersökning, säger Fredrik Norén vid Svenska Kryssarklubben.

– Det här är ett stort sjösäkerhetsproblem. Åker vi runt med en utrustning som har en röd knapp och kanske världens bästa alameringssystem genom att vi kan trycka på den röda knappen. Om vi sedan tror att den fungerar och den i själva verket inte gör det, så kan man bli jätteförrvirrad vid en skarp nödsituation, säger han.

Det krävs för att nödknappen ska fungera

För att nödknappen ska fungera så krävs ett MMSI-nummer, som berättar vilken båt det är som är i nöd. Numret får man genom att ansöka om ett radiotillstånd hos Post- och telestyrelsen, men det är bara var fjärde båtägare som har gjort det.

– Vi behöver alla hjälpas åt, så att informationen når båtägarna om vad det är som krävs för att nödknappen ska fungera, säger Norén.

I klippet berättar Fredrik Norén vid Svenska Kryssarklubben om hur viktigt det är att nödknappen fungerar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.