– Dagens moderna snöskotrar lockar till höga hastigheter som ofta kan innebära att man kan köra mer än dubbelt som fort som högsta tillåtna hastighet. Förutom direkta olycksrisker innebär höga hastigheter även ökade risker för störningar på vilda djur och ökat buller, säger Per-Olov Wikberg, nationell samordnare för Nationella Snöskoterrådet.
Norrbotten är Sveriges snöskotertätaste län, och flest snöskotrar per kommuninvånare har Arjeplogs kommun.
Som ett led i arbetet att minska antalet dödsolyckor genomfördes i maj 2017 en enkätundersökning riktad till snöskoterförare i hela landet. Sammanlagt svarade 1657 snöskoterförare. Bland annat ställdes frågor om beteende och attityder till hastighetsgränser.
Ännu lägre bland friåkare
Knappt fyra av tio instämde i att det är självklart att alltid hålla sig inom hastighetsgränserna som normalt är 70 kilometer i timmen. Bland dem som friåker, det vill säga kör utanför snöskoterleder, var andelen som instämde att det är självklart att alltid hålla sig till hastighetsgränserna ännu lägre.
Fyra av tio som svarade angav också att de någon gång hade tappat kontrollen över sin snöskoter på grund av för hög hastighet. De som svarat fick själva bedöma vad för hög hastighet var vid det givna tillfället. En av tre angav att de hade hållit sig inom gällande hastighetsbegränsningar när de tappade kontrollen.
Många förlorade kontrollen
Tre av tio medgav att de hade kört snabbare än hastighetsgränsen. En lika stor andel bedömde att vissa gånger hade de kört snabbare än godkänd hastighet och andra gånger kört långsammare än hastighetsgränsen när de förlorat kontrollen.
– Även om det finns hastighetsgränser så är det alltid viktigt att anpassa sin hastighet efter olika förhållanden och alltid vara beredd på oväntade hinder vilket kan innebära risker för olyckor, säger Per-Olov Wikberg.