Innan gruvföretaget Northland resources konkurs för snart fem år sedan byggde Trafikverket om drygt tio mil av den totalt femton mil långa sträckan, Kaunisvaara till Pitkäjärvi vid Svappavara. När konkursen var ett faktum, drog Trafikverket åt ”handbromsen”. Pengarna som skulle gått till resterande bärighets- och säkerhetsarbete, gick vidare till andra projekt. Då hade runt 1 miljard kronor satsats på transportvägen.
– Det var pengar som vi tagit för att kunna säkra vägen när det stod klart att gruvbolaget skulle köra till Svappavaara, och inte till Kolari i Finland, som tanken var innan, säger Krister Palo, åtgärdsplanerare vid Trafikverket, till Sameradion & SVT Sápmi.
”De här vägarna är väldigt svaga”
I somras rullade allt igång igen. Varje malmtransport väger 90 ton när de är fulla och lastade. En vända från gruvan i Kaunisvaara, till omlastning i Pitkäjärvi, och tillbaka till Kaunisvaara, innebär en körsträcka på drygt 30 mil. Men fem mil är inte klara för utmaningarna. Trafikverket måste ”lappa och laga”.
– Vi har sett problem redan i höstas på sträckor som inte är byggda. Vi har fått fara ut och laga akut. Och det kommer att vara problem under kommande år, innan vi har hunnit bygga om. De här vägarna är väldigt svaga. Det är klart med de här tunga trafikmängderna så kommer det på sikt att gå sönder, säger Krister Palo.
Resterande förstärkningsarbeten kommer kosta ytterligare 1 miljard
Enligt Krister Palo är pengar avsatta för akutåtgärderna som uppstår på den bristande vägen. Tidigast 2020, kan Trafikverket fortsätta sitt grundläggande arbete med bärighet av vägen. Ytterligare 1 miljard kronor kommer resterande förstärkningsarbeten att kosta.
Man har dock löst vissa akuta problem med tillfälliga åtgärder. Bland annat har man förutom att reparera skador på vägbanan satt upp tillfälliga viltstängsel vid delar av vägen efter påtryckningar från de fem samebyarna i området. De får ta konsekvenser av bristerna.
– Malmtransporterna tar renar helt enkelt och de utgör en störning i våran betesro. Vägen skär igenom vinterbetesmarker för flera samebyar. Man måste hitta lösningar för transporterna som går. Annars funkar inte det här, säger Tomas Sevä, Muonio koncessionssameby.
Gabna sameby mest drabbad
Mest drabbad av renpåkörningar har Gabna sameby hittills varit. Renarna är på vinterbete. Den oskyddade vägen skär genom flera mil av samebyns område. Döda djur är konsekvenserna av ett högt trafiktryck med tunga fordon, bristfälliga säkerhetsåtgärder och ökad saltning. Lars Ánte Kuhmunen är ordförande i Gabna sameby.
- Vi måste hålla kontakten med Trafikverket och hela tiden trycka på och kommunicera med dem. Vi måste berätta om trafikens ökning och att vi behöver fler åtgärder, som ekodukter och viltstängsel, säger Lars Ánte Kuhmunen.
Han påpekar dessutom vikten av att samebyarna får vara med tidigt i Trafikverkets projektprocesser, för att nödvändiga säkerhetsåtgärder ska planeras in och budgeteras från start.