Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör världsarvspedagogen om varför kunskapen om Hälsingegårdarna är viktig.

Nu ska kunskap om Hälsingegårdarna in i skolans värld

Uppdaterad
Publicerad
Hälsingegårdarna ska bli ett skolämne. Och det är pedagogen Sven Skoog som arbetat fram ett skolmaterial som utgår från världsarvet.

– Det är väldigt roligt att få jobba med det här, säger Sven Skoog, världsarvspedagog. Jag är lärare egentligen så jag vet vad som fungerar och inte fungerar när man ska lära ut i skolan.

Hälsingegårdar utsågs till ett världsarv av Unesco år 2012. Nu vill man implementera de bevarade och unika målningarna i skolämnen som historia, teknik, bild och svenska.

Det är världsarvspedagogen Sven Skoog som fått i uppdrag att få in världsarvet i läroplanen för elever som går på lågstadiet till och med högstadiet.

– Att lära sig om världs- och kultur arvet är viktigt för att veta vem man är. I dag finns elever från världens alla hörn i skolorna i Sverige, då blir det här ett sätt att lära sig om olika kulturarv i undervisningen. Vi kan börjar där vi är, och sen breder ut sig över hela världen, säger Sven Skoog.

Frihetsgudinnan och kinesiska muren

Egyptens pyramider, frihetsgudinnan i New York och kinesiska muren är några världsarv som alla känner till. Nu vill man sätta fokus på att världsarvet även finns här hos oss.

– Jag hoppas att det här ska leda till att alla elever i grundskolan i Gävleborg någon gång får ta del av världarvet under sin utbildning. Minst ett studiebesök ska det bli i alla fall, säger Sven Skoog.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer