Foto: SVT

Ny rapport – Stångådalsbanan skulle kunna spara tid och pengar

Uppdaterad
Publicerad

I morgon hålls en stor konferens i Linköping om järnvägarna Stångådal- och Tjustbanorna. Inför konferensen presenterar sju kommuner längs Stångådalsbanan en rapport som fastslår att järnvägen både av ekonomiska och miljöskäl bör rustas upp. Men frågan är om det kommer att ske eftersom de styrande östgötapolitikerna säger nej, medan grannarna i Kalmar kräver att banan moderniseras.

– Man skulle samordna trafiken så att man kör fler tåg och färre bussar, det vore bra för alla och det sparar otroligt mycket pengar åt Östgötatrafiken, det säger järnvägskonsulten Per Corshammar som gjort den nya rapporten om Stångådalsbanan.

Stora tidsvinster med järnväg

Rapporten bygger på en ny studie som beställts av Infrastrukturkansliet som är en sammanslutning av sju kommuner längs Stångådalsbanan som sträcker sig mellan Linköping och Kalmar.

Den enda östgötska kommunen är Kinda och rapporten har koncentrerat sig på sträckan Kisa–Linköping. Där skulle enbart små investeringar ge stora tidsvinster för tåget. Men rapportförfattaren Per Corshammar menar själv att en total upprustning av tågbanorna för fyra miljarder är att föredra. Tågtrafiken skulle då bli rejält konkurrenskraftig för pendlarna.

– Som det är nu så är det nätt och jämt möjligt att pendla mellan Linköping och Kisa med buss eftersom restiden är 63 minuter. Om man rustar upp Stångådalsbanan så kan man resa mellan de båda orterna på 30 minuter, till och med från Hultsfred till Linköping på en timma. Då har man ett större upptagningsområde och det betyder att ju fler järnvägar man kan få till sin stad, desto mer betyder det för arbetsmarknaden och lönsamheten i Linköping, säger rapportförfattaren Per Corshammar.

Foto: SVT

Viktig för Kalmar

Men det finns några rejäla hack i rälsen och det handlar om finansieringen.

– Banorna behöver rustas upp och vi gör bedömningen att det är oerhört viktigt för Kalmar län och vår framtid, det har Ulf Nilsson (S) ordförande i styrelsen för region Kalmar hävdat under lång tid.

Finns inga pengar i Östergötland

Kalmar län är villiga att själva vara med och delfinansiera banorna, men Region Östergötland har under lång tid haft en helt annan uppfattning än sin länsgranne.

– Vi har inga pengar att göra det här med. Det är möjligt att Kalmar har en massa pengar, det vet inte jag, säger regionrådet i Östergötland Göran Gunnarsson (C).

Allt fler reser på Stångådalsbanan Foto: SVT arkiv

Lägg tunnelbanepengar på Stångådal i stället

Rapportförfattaren Per Corshammar anser också att Trafikverket prioriterar pengarna fel när det gäller alternativet att rusta järnväg.

– De pengarna har hamnat i Stockholm till en massa konstiga saker som inte behövs. Jag tycker att Hagalunds tunnelbanestation är ett bra exempel: Då har du både Solna pendeltågsstation 700 meter ifrån, och Solna tunnelbanestation 800 meter ifrån, och så ska man bygga en station till mitt emellan. Det hade varit bättre att lägga de pengarna på Stångådalsbanan i stället. Det behövs bara 4 miljarder kronor så har man en fantastisk bana i 30 år framåt. Det går att rusta en sådan här bana på ett års tid menar järnvägskonsulten Per Corshammar.

TV: Se hela inslaget i SVT PLAY

Så många åkte med både Tjust- och Stångådalsbanan

Färska siffror som SVT tagit del av visar att allt fler reser med de omtvistade järnvägarna:

– 65.000 fler resande på bara ett år, en ökning med 10 procent.

– På Tjustbanan 15.000 resande och på Stångådal 50.000 resande.

– Totalt åkte över 665.000 passagerare med tågen förra året.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.