I Örebro län står transporterna för cirka 40 procent av länets totala koldioxidutsläpp. Till 2030 ska transporterna vara fossiloberoende. Vårt egna bilåkande till och från jobbet är en stor del, en annan är alla lastbilstransporter. Örebro är ett logistikcentrum som dessutom växer.
– Resor och transporter är en stor utmaning, men det finns också mycket möjligheter. När man väl har ställt om transporterna och kanske minskar resandet, då händer det ju saker, säger Åsa Ödman, klimatstrateg på länsstyrelsen i Örebro.
”Vi måste hjälpa människor”
Hon jobbar för att hjälpa länets kommuner, regionen och företag att ställa om och hitta nya lösningar. Och när det gäller de privata valen så menar Åsa Ödman att det är kommunernas och företagens ansvar att hjälpa människor att göra bra val.
– Om man vill att fler ska cykla och gå mer måste man ha cykelbanor och gångbanor i en miljö som fungerar.
Örebro har i egenskap av logistikcentrum lite högre utsläpp från trafiken än nationellt sett, konstaterar hon.
– Om vi då gör åtgärder inom det området så kan det sänka utsläppen totalt sett. Dessutom blir det kanske mindre utsläpp nationellt sett för att logistiken ligger bra till.
”Viljan är stor”
Utsläppen har minskat både i länet och i Sverige jämfört med 1990, men takten måste ändå öka. Regeringen har infört klimatklivet, ett bidrag som kommuner och företag kan söka genom länsstyrelsen för att minska sina klimatbelastande utsläpp. Det kan till exempel handla om laddstolpar för elbilar och biogasanläggningar.
Åsa Ödman menar att viljan i länet är stor i länet att ställa om.
– Det har börjat vända. Det gäller bara att det fortsätter vända och hända saker.