Foodora och Wolt, de två största hemkörningsföretagen i Örebro, säger båda att försäljningen ökat:
– Vi har generellt sett noterat en högre aktivitet från restauranger. Under senaste veckan har en handfull nya restauranger i Örebro tagit kontakt med oss, skriver Carl Zetterqvist, vd för Wolt Sverige AB, i ett mejl till SVT Nyheter Örebro.
Löning kan påverka
Har ni märkt av en ökad användning av er tjänst nu under coronakrisen?
– De senaste dagarna har vi sett att försäljningen ökat mer än förväntat. Exempelvis har vi mer att göra lunchtid än normalt, skriver Carl Zetterqvist.
Hur stor uppskattar ni att ökningen är?
– Det är svårt att säga exakt då flera faktorer spelar roll såsom väder och kampanjer. Dessutom har löningscykeln en stor påverkan på konsumtionsmönstret i Sverige, skriver Carl Zetterqvist.
Ökad försäljning
Mikael Messa, marknadschef på Foodora, uppger även han att försäljningen ökat, men hur mycket vill han inte svara på.
– Just nu ser vi en viss extra försäljningsvolym på grund av covid-19, skriver han och avslutar:
– Vi ser även att många nya restauranger hör av sig till oss i dessa tider.