Foto: Montage SVT

Jan försökte anmäla brott i över två dygn

Uppdaterad
Publicerad

Jan Engman försökte anmäla ett brott men kom inte i kontakt med polisen på två dygn. Detta på grund av långa kötider till 114 14.

En måndagsmorgon i september blev Jan Engman, ordförande i Sköllersta IF uppringd av föreningens vaktmästare. Någon eller några hade brutit sig in i ett förråd och slangat diesel från en av föreningens gräsklippare och dessutom stulit ett gammalt batteri.

Långa köer

Jan Engman bestämde sig för att göra en anmälan och ringde 114 14. Han hamnade på plats 63 i kön och valde i stället ring-upp-funktionen, knappade in sitt nummer och väntade på att bli uppringd av polisen.

– Sedan gick dagen och på tisdagen hade jag nästan glömt bort alltihopa och det ringde ingen polis, säger Jan Engman.

Hamnade på plats 145

På onsdag morgon blev han återigen uppringd av vaktmästaren, då det hade varit ett nytt inbrott på Sköllevallen. Det hade då gått två dygn sen han försökte anmälda det första inbrottet och Jan Engman ringde 114 14 igen.

– Då var det ännu värre, det var 144 före och 40 minuters kö, säger Jan Engman.

Läs mer: Långa köer till 114 14 under hela hösten

Åkte in till polishuset

Han bestämde sig för att istället åka in till polishuset i Örebro och göra anmälan där. Efter att han fått vänta i några omgångar inne på polishuset träffade han till slut en bekant som arbetar på polisen, lämnade en lapp med namn och nummer och bad att bli uppringd. På onsdagseftermiddagen hörde en chef från polisen av sig till honom.

– Han var väldigt tillmötesgående och förstår att jag är frustrerad över att jag inte ens kan anmäla ett enkelt inbrott, berättar Jan.

Läs mer: Efter flera inbrott och knivrån – butiksägare lägger ner

Efter ytterligare någon timme kontaktades han av en annan person från polisen och kunde äntligen göra sin anmälan.

– Jag var tvungen att nypa mig i armen – är jag vaken eller är det en mardröm? För det skulle kunna vara en mardröm att jag råkar ut för någonting och försöker ringa och aldrig kommer fram, säger Jan Engman.

Tror att mörkertalet är stort

Han tror att många hade givit upp och struntat i anmälan, vilket han menar är bekymmersamt eftersom det kan uppstå ett stort mörkertal. Även advokat Elvy Wicklund tror att de långa köerna kan leda till att folk väljer bort att anmäla brott.

– Vi har en självrisk och polisen kan i sak inte göra någonting men de måste få in det till statistiken, det kan finnas ett mönster och om det är en liga så måste polisen veta om det, säger Jan Engman.

”Kan vara telefonifel”

Enligt polismyndigheten beror de långa kötiderna på att många av operatörerna som svarar på 114 14 är under utbildning och att färre därför svarar i telefon.

Varför Jan Engman inte ringdes upp när han vid första tillfället använde sig av ring-upp-funktionen kan bero på flera saker, menar Leif Svensson, chef för Polisens kontaktcenter i Bergslagen, men har svårt att säga något om det specifika fallet.

– Det kan vara telefonifel, vi ringer bara upp två gånger, är det så att det inte är täckning då lämnar vi inget meddelande om att vi har ringt. Vi ringer alltid från dolt nummer vilket också upplyses om, säger Leif Svensson.

Hade täckning

Att polisen bara försöker två gånger och att de ringer upp från dolt nummer har Jan Engman koll på eftersom han meddelades det i samband med att han knappade in sitt telefonnummer.

– Jag befann mig även på ställen där jag hade täckning, säger Jan Engman.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Krisen inom polisen

Mer i ämnet