År av dålig arbetsmiljö på akuten – nu vill facket se lösning på både kort och lång sikt

Uppdaterad
Publicerad

Långvariga arbetsmiljöproblem, brister på vårdplatser men framförallt för lite personal i förhållande till de nya lokalernas utformning och patienttrycket – så sammanfattar Vårdförbundet situationen på akutmottagningen på USÖ som till sist lett fram till hot om vite från Arbetsmiljöverlet. Och arbetsgivaren delar bilden.

– Till det kan man dessutom lägga pandemin som både drabbar anställda men också ökat patienttrycket, säger Hans Nilsson, huvudskyddsombud och vice ordförande för Vårdförbundets avdelning i Örebro.

Hans Nilsson, huvudskyddsombud och vice ordförande för Vårdförbundets avdelning i Örebro. Foto: Johannes Weckström /SVT

Att ett beslut om vite om sammanlagt 800 000 kronor nu landat på sjukhusledningens bord från Arbetsmiljöverket är inte förvånande menar han.

Han får i sin tur medhåll av verksamhetschefen på akuten, Daniel Gustafsson, som också delar bilden att personalbristen måste lösas – en gång för alla. Nu har han fram till den 15 april och 15 juni i det tvådelade föreläggandet på sig att presentera lösningar.

– Grundproblemet är att vi har legat efter med arbetsmiljöarbetet under flera år och vi har inte haft en plan för hur vi ska lösa det hela på lång sikt, säger Daniel Gustafsson. Det är något vi nu har jobbat hårt med för att inte bara fastna i att ”släcka bränder”.

På Vårdförbundet är man nöjd med planerna för en långsiktig lösning – däremot har förhållandena på kort sikt försämrats på grund av pandemin.

– Men just nu har vi ett bättre samarbetsklimat än vi har haft tidigare. Idag känns det som att vi har lättare att nå fram till den nuvarande ledningen, avslutar Hans Nilsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.