Ungdomarna i studien var 15-19 år när de utsattes för brott som sedan polisanmäldes, och de intervjuades tre år efter rättegången. Sammanlagt ingår 19 unga i hela landet i studien, och Sara Thunberg har nu beviljats medel för att analysera svaren – med fokus på skolans betydelse. Hon betonar att det handlar om brott som till exempel misshandel, hot, stöld, rån och våld i nära relationer, och inte om mobbning.
Blev avbrutna på lektionerna
Flera av ungdomarna har inte klarat det. Antingen har de inte varit i skolan alls eller bara klarat av att vara där några timmar om dagen.
– Det finns få möjligheter att komma igen ordentligt i systemet. Även om lärare försökte hjälpa dem var det ändå svårt. Andra vittnar om att de hela tiden blivit avbrutna på lektionerna, av polisen som ville ha kontakt. Då är det inte lätt att klara skolarbetet, säger Sara Thunberg.
Analyserna av de ungas svar ska vara klara i november och resultera i en vetenskaplig artikel.
– Jag hoppas att vi kan hjälpa skolan att tänka lite annorlunda kring brottsutsatthet, och att till exempel socialtjänsten och rättsväsendet ska få större förståelse för hur deras agerande kan påverka unga i deras skolgång, så att man kan ta hänsyn till det.