Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

De senaste åren har allt fler valt att köpa välgörenhetsjulklappar i form av gåvokort. Foto: Christine Olsson/TT

Högutbildade unga kvinnor skänker mest i jul

I dag presenterades Välgörenhetsbarometern, en undersökning om svenskarnas inställning till välgörenhet och vad vi helst donerar våra slantar till. Enligt den avgör faktorer som kön och utbildningsnivå hur gärna vi skänker pengar. De mest givmilda återfinns enligt undersökningen i Mellansverige.

Det slås nya rekord i julhandeln varje år. Samtidigt är det också då som många passar på att skänka lite pengar till de som behöver.

Men hur många skänker egentligen pengar och till vilka organisationer?

En undersökning som Örebroföretagen AQ Analys och Pennybridge varit med och tagit fram åt företag i välgörenhetsbranschen visar att svenskarna gärna vill ses som givmilda. Det går en trend i att säga att man stödjer goda ändamål.

Insamlingstakten ökar

Samtidigt visar statistiken att det faktiskt inte bara är tomt prat – insamlingsintäkterna från allmänheten ökar. Under 2015 gav varje svensk i genomsnitt 60 kronor i månaden vilket är en ökning med 7 kronor per månad jämfört med 2014.

Fler än hälften av de som skänker pengar, 53 procent , gör det under årets sista månader.

Män mer skeptiska

Undersökningen visar också att män är mer skeptiska till välgörenhet än vad kvinnor är. Framförallt handlar det om att män misstror att hjälpen verkligen kommer fram till de som behöver den.

6 av 10 kvinnor ger bidrag i jämförelse med 4 av 10 män.

Tydlig profil hjälper

Det allra viktigaste när det gäller valet av välgörande ändamål är att organisationen har gott rykte. Till exempel är det viktigt att organisationen tydligt redovisar vad pengarna används till och att chefer inte sitter på orimligt höga löner.

Att det tydligt framgår vilka insatser som hjälporganisationen står för så att man förstår underlättar också. Cancerfonden och Läkare utan Gränser är de som de flesta människor förstår medan UNICEF har en mer otydlig profil.

Julens givare 2016

Visa

Profilen som kommer att ge pengar till välgörenhet i jul är en person som är:

  • Givare sedan tidigare
  • Kvinna
  • 20-35 år
  • Bor i mellansverige
  • Har eftergymnasial utbildning
     

Källa: Välgörenhetsbarometern

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer