Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Eleverna på högstadiet Kunskapsskolan fick en lektion i konsten att plocka skräp under dagen av eleverna på förskolan Galaxen. Foto: SVT

Femåringar lär högstadieelever hur skräp skall slängas

Uppdaterad
Publicerad

Barnen på förskolan Galaxen i Örebro deltar just nu i en större nationell utvecklingsprocess inom ”hållbar förskola”, där man bland annat pratar om plaster och skräp i havet.

Förskolan är även med i ett program utformat av Ifous där forskare från Mälardalens högskola är med och forskar på programmet.

– Vi vill ju veta hur vi på förskolan kan jobba med ”hållbar förskola” ännu mer. Vi är alldeles i starten av det här programmet som är ett treårsprojekt, säger Christina Jarvis rektor på Galaxens förskola.

– Våra barn uppmärksammade att det slängdes mycket skräp utanför vår förskola och de funderade på vem det var som skräpade ner, säger Minna Karlsson lärare på Galaxens förskola i Örebro.

Högstadieskolan involveras

Misstanken föll snart på högstadieeleverna från närliggande på Kunskapsskolan vilket slutligen ledde fram till att förskolan Galaxen bjöd in Kunskapsskolan att tillsammans delta i Hålla Sverige rents skräpplockardagar.

Under Skräpplockardagen har högstadieeleverna gått hand i hand med förskoleeleverna och plockat skräp.

– Det är skräp nästan överallt. Mer än vad man förstår, säger Gabriel Santos, högstadieelev på Kunskapsskolan, som gått med förskoleeleven Harry Axeliusson och plockat skräp runt om Örebro universitet under dagen.

 – Vi tror att detta kan sprida kunskap samt bygga vänskapsband åldrarna emellan. Ungdomar är barnens idoler men de yngre barnen kan lära dem mycket också, säger Minna Karlsson lärare på Galaxens förskola.

I klippet ovan kan man se mer om hur mycket skräp eleverna lyckades plocka under dagen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.