– Det kändes bara, ”wow”, skrattar Helena Finnman som är rektor på Äppellunden.
– Ja, det blev mycket bättre än vi kunde tänka oss, fyller Jessica Bengtsson i, som också är rektor på Äppellunden.
De är nämligen två rektorer som arbetar på förskolan, inte för att dela upp arbetet utan för att hjälpas åt och underlätta.
– Vi ville prova på delat ledarskap och hur vi kan ta vara på varandras kompetenser, säger Jessica Bengtsson.
– Det finns massor av fördelar, vi hjälps åt med det jobbiga och får glädjas tillsammans.
Bygget
Det finns flera tankar bakom utformandet av Äppellunden. Bland annat finns det flera rum med olika teman, som skog, hav och bygge. Där barnen får ta del av olika engagerande miljöer.
Äpplelunden har åtta avdelningar i fyra hus med två matsalar i mitten, som delar upp avdelningarna.
– Vi vill skapa ett lugn i det stora. Varje avdelning är uppdelad i ålder, och jobbar som mest med tre andra avdelningar.
Så trots att skolan är stor så blir verksamheten liten. För rektorerna beskriver hur elever och lärare sällan behöver gå igenom eller störa andra.
Fått tycka till
Arkitekt Eva Jander har utifrån kommunens grundplan för hur en förskola ska se ut och fungera fått göra en egen design. Men både Jessica och Helena har fått vara med och tycka till, något som haft stor betydelse menar de.
– Eva Jander har varit lyhörd för förskolefrågor och lyssnat på vad vi velat ha, säger Helena Finnman.
De har också fått vara med att utforma kommunens riktlinjer och deltagit på inledande byggmöten.
– Det är jättebetydelsefullt, vi kan ju pedagogiken och bakgrunden. Vi vill ju att det ska vara anpassat för barnen, säger Helena Finnman.