Mobilbutiken: Viktigt att göra en extra kontroll

Uppdaterad
Publicerad

Försäljare av mobiltelefoner och abonnemang kan göra mycket för att få stopp på bedrägerierna. Det menar butikschefen Urban Särnbrink i Örebro – och betonar att det finns varningssignaler man bör vara vaksam på.

Butiker som säljer mobiltelefoner och abonnemang har en viktig roll för att förhindra den nya typen mobilbedrägeri som mindre föreningar råkat ut för den senaste tiden, det menar polisen.

Ett tiotal anmälningar har kommit in till polisen i Örebro län. Det som hänt är att personer kommit in i en butik och haft med sig ett förfalskat årsmötesprotokoll där det står att de har medgivande att hämta ut telefoner, trots att så inte har varit fallet.

Gör extra kontroll

Urban Särnbrink är butikschef på hemelektronik-kedjan Audio Video i Örebro och han berättar att personalen brukar vara vaksamma när kunder har den typen av ärende:

– Generellt är vi väl ganska försiktiga. Vi brukar försöka ringa och kolla en extra gång och även kontakta operatörer och se vad som gäller, för ofta är det abonnemang inblandat i sådana försök.

Har ofta bråttom

Det finns en del varningssignaler att hålla koll på, konstaterar han:

– Många gånger när det är den här typen av försök vill man dels att det ska gå väldigt snabbt. Man kan inte vänta en halvtimme eller vad det kan tänkas ta för oss att göra extra kontroller, och man villl ha det bästa och dyraste som finns på marknaden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.