Victor Schölin Larsson är Sveriges bästa unga lastbilsmekaniker efter att ha avlagt Transportföretagens slutprov. Foto: privat

Victor är Sveriges bästa unga lastbilsmekaniker

Uppdaterad
Publicerad

Victor Schölin Larsson går sista året på lastbilslinjen på Proffsgymnasiet i Örebro. Under några veckor har han genomgått en serie slutprov och precis fått utmärkelsen Sveriges bästa unga lastbilsmekaniker.

Victor har genomgått Transportföretagens slutprov, som pågått under fyra veckor och avslutades den 10 maj. När resultaten var sammanställda stod det klart att han är bäst i landet.

– Jag har varit intresserad av fordon sen jag var liten. Därför valde jag lastbilslinjen, eftersom det är ett brett yrke, säger han.

Stora rekryteringsbehov

Proven, som är teoretiska, görs inom områdena bilskadereparation, maskinteknik, lastbilsteknik och reservdelskunskap. 1 192 elever från 118 gymnasieskolor i landet har genomfört slutprovet och Victor hamnade i topp inom området lastbilsteknik.

Motorbranschen står inför stora rekryteringsutmaningar, och enligt en rapport behöver 6 400 personer anställas mellan 2018 och 2020 för att möta behoven.

– Kompetensen som branscher eftersöker förändras kontinuerligt. Slutproven skickar en tydlig signal till skolorna om vad företagen efterfrågar och skapar förutsättningar för att höja kvaliteten på utbildningar, vilket leder till ökad matchning och därmed ökad anställningsbarhet, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen.

Hägrande jobberbjudande

Victors intresse för motorer sträcker sig utöver skoltiden. Då går han ner i storlek på de objekt som omhändertas.

– Det är svårt att lära sig allt under skoltiden och på fritiden håller jag på mycket med vanliga personbilar, säger Victor.

Efter studenten väntar militärtjänstgöring i Skövde, innan yrkeslivet tar vid.

– Jag har redan ett jobberbjudande när jag kommer ut från det militära, säger Victor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.