Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Haverikommissionen om flygolyckan i Örebro: ”Säkerhetsmarginalen blev för liten” Foto: SVT

Haverikommissionens slutrapport: ”Säkerhetsmarginalen blev för liten”

Uppdaterad
Publicerad

Idag, måndag, presenterade Statens haverikommission slutrapporten om flygolyckan i Örebro. I rapporten konstaterar man att ”säkerhetsglidningar i verksamheten medförde att säkerhetsmarginalen blev för liten för en säker flygning”.

SHK presenterade idag sin slutrapport på plats i Örebro, om flygolyckan på Örebro flygplats den 8 juli 2021, där nio personer omkom. Kommissionen konstaterar att ”utredningen har identifierat flera latenta faror som har uppstått under en lång tid”.

I det här fallet, konstaterar SHK, skulle åtta fallskärmshoppare hoppa från 1 500 meters höjd. Vädret var bra och efter start steg flygplanet till 400–500 fot över marken, innan det ändrade kurs med 180 grader åt vänster.

Flygkraschen på Örebro flygplats

SHK konstaterar att flygplanet hastigt svängde runt i en sjunkande sväng med stor sidlutning. Innan kraschen dök flygplanet brant för att sedan plana ut lite, innan det slog i marken. Vid kraschen slogs landningsstället av. Flygplanet kanade på buken och började brinna.

Inget tekniskt fel

Precis som SHK tidigare konstaterat har man inte hittat något tekniskt fel på planet som kan ha påverkat olyckan. Man har inte heller hittat något som tyder på att pilotens psykiska eller fysiska tillstånd var nedsatt före eller under flygningen.

Utredningen visar att höjdrodertrimmen var i ett onormalt läge för start och att flygplanet var för baktungt. Det innebar att de så kallade spakkrafterna var större än normalt och att flygplanet blev svårare att hantera.

Piloten förlorade troligen kontrollen över flygplanet i samband med att vingklaffarna fälldes in, enligt SHK, och på grund av den låga höjden kunde han sedan inte återfå kontrollen.

Riskanalys hade behövts

Enligt SHK skulle en ”ändamålsenlig riskanalys” ha kunnat identifiera flera faror, och man ifrågasätter nu om piloter som utför icke-kommersiella flygningar i fallskärmsverksamhet har fått tillräckliga verktyg för att göra en sådan analys.

SHK kommer även med flera rekommendationer för att förebygga liknande olyckor. En sådan är att Europeiska unionens byrå för luftfartssäkerhet (EASA) inför en utbildning som ger särskild behörighet för piloter som utför fallskärmsoperationer, där det även ingår repetitionsutbildning.

Se hela pressträffen här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygkraschen på Örebro flygplats

Mer i ämnet