Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg på Hyregästföreningen region mitt, menar att det är en självklarhet att besparingar som görs går tillbaka till hyregästerna.

Hyresgästföreningen: Pengarna ska gå tillbaka till hyresgästerna

Uppdaterad
Publicerad

Pengar som sparats på minskade värmekostnader ska gå tillbaka till hyresgästerna på något sätt. Det säger Hyresgästföreningen region Mitts förhandlingsstrateg Marcus Kjellin.

– Vi vill se att pengarna gått tillbaka till hyresgästerna. Kan man inte från bolagets sida visa det så får vi ta ett snack med dem om någon annan kompensation.

Mellan 10 och 11 miljoner kronor har Örebrobostäder sparat på den milda vintern som varit. Dessa pengar kommer gå tillbaka till hyresgästerna genom ökat underhåll, säger Öbo:s bostadschef till SVT Nyheter. Detta är något Hyresgästföreningens förhandlingsstrateg, Marcus Kjellin, är positiv till.

– Eftersom det är hyresgästerna som betalar hyrespengarna som ska täcka värmekostnader så är det såklart de som ska ha pengarna ifall det blir något över, säger han.

”Kan innebära 20-30 renoverade lägenheter”

10 till 11 miljoner kronor kan göra stor skillnad, menar Marcus Kjellin.

– Öbo har ett underhållsbehov och 11 miljoner kronor kan innebära mellan 20-30 helrenoverade lägenheter. Men om man lägger pengar på annat underhåll blir det också mycket. 

Kjellin tror också att de hyresgäster som väntar på underhållsåtgärder kan förvänta sig att hela processen går snabbare i och med den besparing som gjorts.  

– Jag är övertygad att man i normalfallet kommer se att man tidigarelagt underhållsinsatser, i den mån besparingen inte äts upp av andra kostnadsposter.

”En budget – lite av ett gissningsarbete”

Vad kan det vara för kostnadsposter? 

 – Lönekostnader som drar iväg, materialpriser som går upp och andra ökade utgifter, säger Marcus Kjellin.

– Man ska ju ha med sig att budget är lite av ett gissningsarbete. Man gör kvalificerade bedömningar, men dessa kan ju slå fel åt båda hållen.  

Vad kan det vara för underhåll? 

– Lägenhetsrenoveringar, badrumsrenoveringar, fasadunderhåll och andra planerade underhållsinsatser. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.