Det var två år sedan som Karla vårdcentral bestämde att försöka förbättra vården för patienter med psykisk ohälsa. Bakgrunden till beslutet är att det är allt fler som söker hjälp för psykisk ohälsa. Inom några år tror man att psykisk ohälsa kommer vara en av de vanligaste sökorsakerna i primärvården.
– Vi började med en nytt arbetssätt som heter Integrerad beteendehälsa. Det är inte en behandlingsmodell, utan en organisationsmodell som gäller hela Karla vårdcentral. Det innebär att vi skapar ett flöde så att vi kan ta emot patienter för psykisk ohälsa när de söker för det, säger Cecilia Witt, kurator på Karla vårdcentral.
Väntetiderna försvann på två månader
Det nya arbetssättet började användas på Karla vårdcentral i höstas och efter två månader hade väntetiderna för att träffa en psykosocial resurs försvunnit. Med samma bemanning som tidigare har man lyckats korta ner väntetiderna från sex månader till ett första besök inom 24 timmar.
– Det är inte bara vi som jobbar på psykolog- och kuratorsmottagning som kan boka en tid för en patient, utan alla på vårdcetralen. Vi som behandlare har fått lägga om hur vi jobbar. Det gäller till exempel längden på besök och hur vi ser på våra tidböcker. Våra tidböcker är idag helt öppna, och vem som helst på vårdcentralen kan boka in en tid för en patient, säger Cecilia Witt, i ett pressmeddelande.
Besökstiden har kortats
Längden på ett besök har kortats och är idag ungefär 30 minuter, något som man har funderat över på vårdcentralen.
– Det finns ingen evidens för att det skulle vara längden på besöket eller frekvensen på antal besök som är det avgörande. Det vi vet fungerar är däremot själva beteendeinterventionen, att man får den hjälp man behöver. Genom att träffa rätt patient i rätt tid kan vi snabbare bidra till en förändring, säger Cecilia Witt.