Foto: TT Bild / Collage SVT

Kommun gör succé i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Kommuninformation är ibland lika knastertorrt som det låter. Men i Örebro har man nu hittat modellen för att kommunicera med medborgarna: Sociala medier.

Örebro kommuns facebooksida slutade året storslaget genom att nå ut till över en miljon personer.

Inlägg som ny färg på Svampen, stormbyarna och 106-årige Erik Ydreborgs livstips drog mängder med intresserade läsare till sidan.

– Det vittnar om vilka möjligheter det finns att nå ut med engagerande innehåll, säger Linus Mattisson, sociala medier-redaktör på Örebro kommun.

Under 2015 ökade Örebro kommun antalet följare på sin sida med drygt 360 procent; från 3 000 till närmare 14 000. Nu hoppas kommunen på fortsatt positiv utveckling.

– Det som är extra roligt är att det nästan uteslutande handlar om så kallad organisk spridning, det vill säga icke sponsrat innehåll. Så riktigt roligt att örebroarna tycks uppskatta vårt innehåll.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.