Konsumenterna förlorar miljarder på dåliga affärer

Publicerad

Så många som 30 000 invånare i Örebro län saknar en kommunal konsumentvägledare. Askersund, Hallsberg, Laxå och Ljusnarsberg är kommunerna i länet som står helt utan.

– Till mig kommer alla typer av människor. Allt från akademiker till analfabeter, säger Faik Kabashi som är Örebros ende kommunala konsumentvägledare.

Färre konsumentvägledare i landet

Trots att det krävs mer och mer av oss konsumenter när det gäller att teckna avtal och handla på nätet minskar antalet kommunala konsumentvägledare i landet.

Faik brukar dela upp sin tid mellan kommunens Servicecenter och de åtta biblioteken i kommunen för ett personligt möte. Frågorna handlar oftast om varor och tjänster. Den här gången är det flera konsumenter som har kommit till biblioteket i Vintrosa för att få hjälp. 

–  Jag har kommit hit i första hand för att få hjälp innan jag går till en jurist som för mig skulle bli dyrare, säger Bosse Westberg. Det har varit mycket, mycket trassel med ett företag som har varit väldigt oförskämda mot mig.

Konsumenterna förlorar miljarder  

Enligt konsumentverket förlorar konsumenterna 2017 ca 50 miljarder kronor per år p.g.a ”dåliga affärer”. Det är framförallt vid köp av hantverkstjänster, bilar, fastighetsmäklartjänster, mobiltelefoni och internetuppkoppling.

71 kommuner saknar konsumentvägledare

Av Sveriges 290 kommuner är det 219 som har en konsumentvägledare. Ljusnarsbergs kommun hänvisar till  konsumentverket medans Lindesberg är den kommun i landet som lägger mest tid på konsumentvägledning i förhållande till antalet invånare.

– De flesta kommuner som man läser om har konsumentrådgivning en eller fem timmar per vecka och det är nästan löjligt att prata om en konsumentrådgivning i namnets bemärkelse, säger Faik. Det är ju nästan ingenting.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer