Inredningsföretaget jobbar mot butiker, restauranger och offentliga miljöer. Vid årsskiftet 2019-2020 blev det osäkert om ordinarie leveranser från samarbetspartners i Kina skulle komma fram, och sedan kom samhällsrestriktionerna.
– Då blev det väldigt tydligt att vi hade en svår kris framför oss, säger Fredric Jansson, företagets vd och ägare.
Erbjudandet kom lägligt
Företaget sattes i stabsläge och man började analysera vad som hände och hur restriktionerna skulle påverka verksamheten. Erbjudandet om ekonomiskt stöd för korttidspermittering kom väldigt lägligt.
– Vi såg att vi fick en stor nedgång inom våra kundsektorer, framförallt inom restaurang- och servicehandeln, säger Fredrik Jansson.
Hade troligtvis behövt säga upp personal
Stödet motsvarade ungefär 10 procent av företagets totala lönekostnader och det användes i olika former för personalstyrkan. Vad som hade hänt utan stödet är svårt att svara på, menar Fredric Jansson:
– Men vi hade troligtvis behövt säga upp medarbetare på grund av arbetsbrist, det är mycket sannolikt.