Arkivbild. Foto: SVT

Läkare ordinerade för hög dos adrenalin – tonåring hjärtskadad

Publicerad

En tonåring som lagts in på USÖ för bland annat körtelfeber fick bestående hjärtskador efter att en läkare ordinerat en tio gånger för hög dos av adrenalin.

Adrenalinet ordinerades efter att tonåringen reagerat kraftigt på det penicillin som satts in för att motverka körtelfebern. Tonåringen fick kraftiga smärtor i ryggen, kräkningar och tappade snabbt syresättningen i blodet.

Fel mängd adrenalin

En sjuksköterska kontaktade läkaren, som ordinerade adrenalin för att häva patientens reaktion på penicillinet. Den stressade situationen och det faktum att läkaren, när han kontaktades, precis höll på att räkna på en ny dos av en annan antibiotika gjorde att han ordinerade därför fel mängd adrenalin.

När läkaren kort efter inser sitt misstag har sjuksköterskan redan gett tonåringen den höga dosen adrenalin – 2 mg istället för 0,2 mg.

Fick skador på hjärtat

Till följd av den stora mängden adrenalin fick tonåringen lungödem och fördes till IVA. Det konstateras också att patienten fått hjärtsvikt, och att hjärtat av det tagit skada.

Nu får läkaren och sjuksköterskan kritik av Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Myndigheten anser att läkarens felordination gett upphov till tonåringens allvarliga vårdskada i form av skador på hjärtat. IVO anser vidare att sjuksköterskan borde gjort en rimlighetsbedömning av dosen adrenalin.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer