Foto: Jesper Mattsson/SVT

Längre och tyngre godståg ska rulla genom städerna

Uppdaterad
Publicerad

Både regeringen och tågbranschen vill att godstågen som rullar genom våra städer ska bli tyngre och längre.

Men ansvarig minister vill inte att godstrafiken leds runt städerna – det blir för dyrt.

Just nu utreder Trafikverket hur långa framtidens godståg ska få vara. Idag är den normala maxlängden 630 meter – 200 meter kortare än i till exempel Tyskland.

Det finns en stark önskan från flera branschorganisationer om att tågen ska få lasta mer. Även regeringen vill se längre tåg på svensk räls.

Tågbuller

– Det är en jätteviktig del i att öka attraktiviteten i tågtrafiken för de som ska transportera gods och skapa ännu bättre förutsättningar för svensk exportindustri. Det är ett viktigt uppdrag som Trafikverket ska jobba vidare med, det säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

SVT Play: Se inslaget här

Kommer vi att få se mer godstrafik genom svenska städer?

– Ja, väldigt mycket talar för att vi kommer att få se ökade godsmängder.

Anna Johansson (S) infrastrukturminister Foto: TT

”En faslig massa spår”

När järnvägarna byggdes drogs de genom städerna. Idag bor många svenskar längs spåren och bullret från järnvägen är ett problem.

De flesta av landets största kommuner planerar dessutom att bygga nya bostadshus eller kontor i direkt närhet till spåren. Men att dra godstrafiken utanför städerna avvisas nu av infrastrukturministern.

– Det skulle i så fall förutsätta att vi är beredda att bygga en faslig massa spår någon annanstans. Det är vi nog inte. Det skulle nog inte vara samhällsekonomiskt försvarbart.

Bullrar högt

Godstrafiken bullrar betydligt mer än persontrafiken, men att flytta på den är alltså inte aktuellt.

– Att dra spåren helt förbi städerna tror jag inte är en rimlig åtgärd, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågbuller

Mer i ämnet