Det är Uppsala kommun och Palmbladskolan samt Göteborgs kommun och Montessoriskolan Elyseum som fått tillstånd att bedriva distansundervisning på grundskolenivå.
För att en elev ska få distansundervisning som särskilt stöd måste alla andra metoder först vara uttömda.
– Eleven ska också ha en dokumenterad problematik som gör att den inte kan delta i den vanliga undervisningen. Först därefter kan rektorn på hemskolan ansöka om en plats för eleven, säger Carin Clevesjö.
Uppsala kommun och Göteborgs kommun har tillstånd att bedriva distansundervisning som särskilt stöd inom vissa årskurser i grundskolan.
Höga krav
2021 kom ändringen i skollagen som möjliggör distansundervisning. De allra flesta av de över 100 ansökningar som kommit sen dess rör just grundskolor som vill starta distansundervisning som särskilt stöd. Men kraven är höga och de flesta har fått avslag.
– Man måste kunna visa att man kan erbjuda en likvärdig utbildning av god kvalitet, säger Carin Clevesjö.
Hon betonar också att avsikten inte är att alla skolor ska kunna erbjuda den här typen av distansundervisning.
– Tanken är att det ska vara några skolor i landet som blir särskilt duktiga på det här.
Tillfällig lösning
Distansundervisning för en elev ska ses som en tillfällig lösning, enligt Carin Clevesjö.
– Man får inte ge upp hoppet om de här eleverna. Målet ska hela tiden vara att få tillbaka dem till den vanliga skolan.
DISTANSUNDERVISNING
Får inte användas i förskolan eller i förskoleklassen. För att använda det i lågstadiet krävs extra starka skäl.
För att barn i lågstadiet och mellanstadiet ska kunna få distansundervisning krävs att vårdnadshavaren eller annan vuxen kan stanna hemma eller ta hand om eleven på annan plats under undervisningen.
När distansundervisning används i grundskolan som särskilt stöd krävs vårdnadshavarnas samtycke.
Distansundervisning får användas i alla ämnen utom de praktisk-estetiska ämnena, det vill säga bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik och slöjd.
Källa: Skolinspektionen