Nu miljonsatsar Krämaren

Publicerad

Cityhandeln i Örebro har problem. I Krämaren har butik efter butik tvingats slå igen och många lokaler gapar tomma. Nu ska återigen varuhuset rustas upp och man hoppas på nya aktörer.

75 000 besökare kom på invigningsdagen den 26 mars 1963. Så många att Krämaren tvingades stänga i förtid för att förhindra en katastrof. Men i dag är bilden en annan. Lokalerna gapar tomma och varuhuset har tappat många trogna kunder. Men nu bekräftar Lars Fernström, centrumchef, att Krämaren kommer att upprustas under 2015.

På markplan hänger tygdraperier framför tolv tomma butikslokaler, och på övervåningen hittar man sex. Krämaren har haft svårt att locka och hålla kvar butiker sedan smällen 2010 när det stora dragplåstret Zara försvann.

Men det började egentligen tidigare ändå. 2007 gjordes en ombyggnation och en nysatsning på varuhuset. Pengar satsades, hyrorna höjdes och man hoppades att omsättningen skulle öka. Men bara ett par år efter nyinvigningen lämnade alltså klädkedjan Zara Krämaren, vilket startade en svårhanterlig nedåtgående spiral.

– Tyvärr är det så att när en stor och stark aktör försvinner så drar det ofta med sig några till, säger Stina Storm, vd City Örebro.

Ska rustas för miljoner

I fem år har man nu försökt återställa krämandet i Krämaren, men allt fler butiker tvingas lämna på grund av den bristande lönsamheten. Nu har man dock bestämt sig för ännu en miljonsatsning för att rädda situationen.

Jag har hört talas om en satsning på Krämaren om 60 miljoner kronor, stämmer det?

– Ja, vi har en rejäl budget för att göra en rejäl upprustning, säger Lars Fernström.

Upprustningen kommer att innebära nya rulltrappor och entreer, och förhoppningsvis nya starka butiker.

– Vi hoppas på ett tiotal nya aktörer, men framför allt rör det sig om ett par stora som vi vill ha in först. Sedan kommer de andra att komma naturligt.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer