Ny plan ska få fler Kopparbergare att välja cykel: ”Säkerheten behöver förbättras”

Uppdaterad
Publicerad

En nyframtagen cykelplan ska få Kopparbergarna att cykla mer i framtiden.

– Det är viktigt att få fler gång- och cykelvägar, dels ur säkerhetssynpunkt men också ur ett hälsoperspektiv, säger kommunalrådet Ewa-Leena Johansson (S).

I förra veckan antog en enig kommunstyrelse i Ljusnarsbergs kommun en cykelplan som ska möjliggöra för fler gång- och cykelvägar i centralorten Kopparberg.

– Vi behöver bygga ut gång- och cykelvägnätet här i Kopparberg, säger Ewa-Leena Johansson (S) och fortsätter:

– Dels för att underlätta för cyklister och fotgängare, men också för att säkerheten behöver förbättras.

Skolvägar prioriteras

Cykelplanen är en strategi för att påvisa vilka sträckor i Kopparberg som är mest i behov av åtgärder ur trafiksäkerhetssynpunkt. Inget beslut om någon cykelväg är med andra ord taget, men vilka vägar som kommer att prioriteras är dock redan klart. 

– Det behöver finnas en cykelväg till skolan och en ut till Olovsvallen (idrottsplatsen), där många barn rör sig. Det ser ut att vara möjligt att genomföra, trots att man behöver ta hänsyn till kyrkan och klocktornet i fallet med skolan, säger kommunalrådet.

Oklart datum för byggstart

När bygget av vägarna kan börja vet inte kommunalrådet i dagsläget. 

– Vi inleder diskussioner med Trafikverket (som äger vägarna, reds. anm.) väldigt snart, sedan får vi se om vi kan få dem att prioritera dessa cykelvägar, avslutar Ewa-Leena Johansson.

Prioriterade sträckor enligt cykelplanen

1. Kyrkbacksskolan

Gång- och cykelväg från centrala Kopparberg till Kyrkbacksskolan.

Längd: 200 meter

Kostnad: Cirka 1 miljon kronor

2. Olovsvallen

Gång- och cykelväg från Olovsvallen längs med Ställdalsvägen fram till korsningen Ställdalsvägen-Konstmästaregatan.

Längd: 350 meter

Kostnad: Cirka 1,5 miljoner kronor

3. Väg 63 från Resecentrum

Gång- och cykelväg från resecentrum, genom parken, fram till korsningen Ställdalsvägen-Konstmästaregatan.

Längd: 200 meter

Kostnad: Cirka 1 miljon kronor

4. Bron över järnvägen intill väg 63

Gång- och cykelväg från Tjädergatan till resecentrum.

Längd: 400 meter

Kostnad: Cirka 2 miljoner kronor

5. Väg 233 till Kata Dahlströms väg

Gång- och cykelväg från Gruvstugetorget längs med väg 233 till Kata Dahlströms väg.

Längd: 1000 meter

Kostnad: Mellan 4-5 miljoner kronor

6. Kata Dahlströms väg i Bångbro

Ansluter från Bergmästaregatan (väg 233) där ovanstående projekt (nummer 5) avslutas mot Kata Dahlströms väg.

Längd: 1200 meter

Kostnad: Cirka 5-6 miljoner kronor

7. Riggards till Olovsvallen

Gång- och cykelväg från bostadsområdet Riggards till Olovsvallen.

Längd: 800 meter

Kostnad: Cirka 4 miljoner kronor

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.