Den 19 augusti började de första nya blåvita regionbussarna rulla och sedan 1 oktober har alla stadsbussar bytts ut. Och synpunkter på bussarna har inte låtit vänta på sig.
– De är fina att titta på och de är rätt bekväma, tycker Marita Wahlstedts.
Det är många positiva omdömen, bland annat att samtliga bussar är biogasfordon, att det numera finns AC ombord på stadsbussarna och att det finns USB-uttag för att ladda mobilen under resan, både i stadsbussen och regionbussen.
Färre sittplatser
Men att det blivit färre sittplatser i de nya stadsbussarna är det många som är missnöjda med.
– Det är mycket färre sittplatser nu så många får stå, även om det inte är så många som åker, berättar Patricia Lohman. Men jag förstår att man har gjort så för att få plats med mer folk under rusningstrafiken.
I de så kallade dragspelsbussarna har man minskat från 50 till 33 sittplatser, alltså har 17 platser försvunnit. Och i normalbussarna har 4 tagits bort Sätenas utformning i regionbussarna är också ett hett ämne i diskussionerna. Kritiken består bland annat i att de är hårdare och inte längre går att fälla.
Bara biogas
Henrik Sahlin som brukar åka stadsbussen till Hovsta är väldigt nöjd med de nya bussarna.
– De är fantastiskt bra. Det märks att det är skillnad på värmen till exempel med systemet som känner av temperaturen inne i bussen. Och antalet sittplatser stör inte mig.
I och med de nya bussarna har man helt gått över till biogas som drivmedel i stället för biodiesel.
– Det är ett väldigt bra drivmedel, mycket klimatsmart och dessutom lokalproducerat, berättar Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef Länstrafiken.