Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör civilekonomstudenterna Emma Werkmästar och Malin Friberg berätta vad de tyckte om den kombinerade föreläsningen. Foto: Fanny Hult/Viktoria Kvarnbrant/SVT

Örebrostudenter lär sig företagsekonomi – med hjälp av metalbandet Horndal

Publicerad

Kan studier i företagsekonomi ha något gemensamt med hård metalmusik? Absolut. Magnus Hansson, docent vid Örebro universitet bjöd in Horndal från Dalarna som gästföreläsare – ett studiegrepp som gjort succé.

I Horndals musik skildras hemorten Horndals förfall, och hur människorna på bruksorten påverkats efter att bland annat järnbruket lades ner i slutet av 1970-talet. Magnus Hansson har i sin tur forskat om företagsnedläggningar och om vad som händer i en organisation från ett nedläggningsbeslut tills dess att människor går hem, efter sista dagen på jobbet.

Idén väcktes när Magnus träffade bandet inför en spelning i Örebro. Fyra exemplar av Magnus avhandling byttes mot en av bandets t-tröjor, och Horndals frontman och sångare Henrik Levahn bjöds in som gästföreläsare till en kurs i företagsekonomi på universitetet.

Organisationsteori – och dödsmetal

– Magnus pratar om teorin bakom vad som sker på ett företag som lägger ner, med de som jobbar på företaget, medan jag fokuserar mer på vad som sker med hela samhället. Där tog jag vid och spelade en massa dödsmetal, säger Henrik Levahn, som gästade universitetet häromdagen.

Det handlar om att mötas från olika håll, menar Magnus Hansson. Om att dela samma intresse för att förstå döende bruksorter, nedläggningar och ”organisatorisk död”.

Han är även pedagogisk utvecklare och särskilt intresserad av lärprocesser. Och här kan musiken vara till nytta, menar han, genom att påverka våra sinnen, skapa en stämning och ge studenterna något att hänga upp sina kunskaper på.

Hör mer i klippet om vad studenterna tycker och hur Magnus och Henrik resonerar

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.