Bilden är delad i två sektioner. Till vänster visas en mobiltelefon. Till höger syns Karl Hulterström, från Svenskt Näringsliv, som talar i en intervju.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Karl Hulterström berätta om företagen som är rädda att kritisera kommunerna. Foto: SVT

Oro i Örebro län: Företag rädda för negativa konsekvenser vid klagomål

Uppdaterad
Publicerad

En ny undersökning visar att tre av tio företag i Örebro län tvekar inför att lämna klagomål till kommunen av rädsla för negativa konsekvenser. Något som skapar en ond cirkel där bristande dialog hämmar både företag och kommuners utveckling, menar Karl Hulterström på Svenskt Näringsliv.

I en nyligen genomförd enkätundersökning från Svenskt Näringsliv framkommer det att 28 procent av företagen i Örebro län har tvekat att lämna klagomål till kommunen under det senaste året. Detta är en högre andel än riksgenomsnittet.

– Många företagare känner en oro inför att framföra kritik. Man vill inte få ögonen på sig, så då väljer man att ligga lågt, säger Karl Hulterström, regionchef för Svenskt Näringsliv i Örebro län.

Denna oro bottnar ofta i rädsla för att förlora viktiga tillstånd eller affärsmöjligheter, menar Hulterström.

– Det handlar om att du inte vill stöta dig med någon som faktiskt kan fatta beslut som gör att din verksamhet kanske inte kommer att kunna drivas på det sätt du vill.

Konsekvenser av bristande dialog

Undersökningen visar att 17 procent av företagen i länet har övervägt att flytta till en annan kommun med bättre företagsklimat. Enligt Hulterström är detta en tydlig signal på att en förbättrad dialog är nödvändig.

– Kommunerna behöver fråga sig vad de signalerar gentemot de lokala företagen. Är man öppen för synpunkter och invändningar, eller finns det en tystnadskultur? Inte sällan upplever man från kommunen att man har en öppen dialog, medan en del företag känner sig väldigt hämmade, säger Karl Hulterström.

Kommunernas roll och ansvar

Karlskoga lyfts fram som ett positivt exempel där kommunen aktivt har arbetat för att förbättra dialogen med företagen, vilket har resulterat i färre företag som överväger att flytta.

– Karlskoga har jobbat väldigt aktivt med att skapa en bra dialog och har lagt mycket fokus på att ha en serviceinriktad myndighetsutövning, avslutar Hulterström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.