133 registrerade omfattades av personuppgiftsincidenten. Foto: TT

Kommunen lämnade ut sekretessuppgifter av misstag

Uppdaterad
Publicerad

Örebro kommun har anmält en personuppgiftsincident till Datainspektionen. Det här efter att sekretesskyddade uppgifter av misstag skickats ut i ett svar vid begäran om allmän handling.

Personuppgiftsincidenten är anmäld till Datainspektionen efter beslut av programdirektör vid Programnämnd social välfärd. Det som inträffat är att en begäran om allmän handling inkom till kommunen, begäran hanterades och information lämnades ut.

– Sen efter att informationen lämnats ut upptäcktes det att i den utlämnade informationen fanns information som inte skulle lämnats ut, sekretesskyddad information, säger Patrik Jonsson, som är programdirektör för programnämnd social välfärd i Örebro kommun.

”Ska inte ske”

Händelsen omfattade 133 personer, och det som lämnades ut av misstag var personnummer och antal beviljade hemtjänsttimmar inom hemvården.

– Det ska inte ske överhuvudtaget, man ska inte lämna ut personnummer eller information som är sekretesskyddad, det gör att du som individ inte har kontroll på dina uppgifter längre.

Ska se över rutinerna

Det som nu skett är att samtliga individer som berörs har fått informationsbrev av kommunen.

– Sen behöver vi stärka rutiner utifrån att det inte ska hända igen. Det kan till exempel vara att när man lämnar ut till exempel en excelfil, att man säkerställer att det inte finns någon flik med information som inte ska vara med. Eller att man skriver ut hela excelfilen på papper så man får den översiktligt framför sig.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.