Nio personer med språkkunskaper i somaliska och romani har arbetat som ”brobyggare” med syftet att få barn att närvara i förskola och skola, samt att förbättra skolresultaten.
Målgruppen har varit familjer med minst ett barn i åldrarna 0-12 år. I den somaliska målgruppen har brobyggarna utbildat föräldrar i vad det innebär att vara förälder i Sverige, medan den romska målgruppen fått stöd för att minska den ogiltiga frånvaron. Personal har också fått utbildning för att höja deras kulturkompetens.
Nöjda föräldrar
Vid årskiftet avslutades projektet och en utvärdering gjordes för att kunna besluta om Brobyggare skulle bli en permanent verksamhet.
I utvärderingen framkommer bland annat att projektet resulterat i en ökad tillit, trygghet, kunskap och förståelse hos föräldrarna gentemot skolan. En del skolpersonal uppger dock att det inte varit helt tydligt vad brobyggarnas roll skulle vara.
På grund av att projektet pågått under en så kort mätperiod och ett bristfälligt underlag, bland annat till följd av personalomsättningar i skolan, så har det inte gått att se något mätbart samband mellan brobyggarnas arbete och en ökad måluppfyllelse i skolan. Men personer som intervjuats för studien säger att elevernas frånvaro minskat.
Ingen fortsättning
Inte heller har underlaget räckt för att kunna visa på att det på kort eller lång sikt skulle ge tillbaka mer till kommunen ekonomiskt än vad det faktiskt kostar. Vid kommunstyrelsens sammanträde den 9 april beslutades därför att inte ge projekt Brobyggare någon fortsättning.
Satsningen var en så kallad social investering och beviljades medel på 7,8 miljoner kronor.