I klippet hör du Karin Stenström, tf kommunikationschef på regionen, berätta om vilka kanaler de använt för kriskommunikationen och vilka lärdomar de dragit. Foto: Enana Alrafidain/SVT

Region Örebro län: ”Vi når långt med sociala medier”

Publicerad

Inledningsvis handlade regionens kriskommunikation till stor del om att informera och svara på frågor om smittan. Sen skiftade fokus till att få människor att vara uthålliga och följa råden.

– Vi har tänkt att vi måste skapa förståelse för vad som händer och hur det påverkar vården och invånarna, säger Karin Stenström, tf komunikationschef vid Region Örebro län.

Hon tycker att det är för tidigt att utvärdera om regionen lyckats med hela kriskommunikationsinsatsen, men konstaterar:

– Vi ser att vi når ut och vi ser att många är följsamma och förstår det vi förmedlar, säger Karin Stenström.

Coronaviruset i Örebro län

Riktat innehåll

Regionen har använt flera olika kommunikationskanaler. I sociala medier har de riktat informationen till olika åldersgrupper eller var de befinner sig rent geografiskt.

– När vi öppnade provtagningsställen på flera håll i länet riktade vi informationen till invånarna i de aktuella kommunerna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Örebro län

Mer i ämnet