Rektor Mats Olsson, som basar över närmare 400 elever på Lillåns högstadium, är van vid att få elever med buss från olika håll. Samtidigt inser han att denna förändring innebär att två olika delar av Örebro möts, och att det varit en utmaning för alla.
– Om det leder till att kunskapen ökar hos fler elever tycker jag det är positivt och om integrationen också ökar, så är det ett mervärde, och det tycker jag är jättebra, säger Mats Olsson.
Nya förutsättningar för alla
På skolan har han sett många saker. Både att eleverna som kommer är glada, men också att det varit svårigheter, i och med att det är grupper som tidigare inte träffats som nu ska bilda nya klasser.
– Det är nytt för oss alla. Vi har haft introduktion lika för alla, men kanske skulle vi haft längre tid för att eleverna skulle lära känna varandra innan all undervisning startade, säger Mats Olsson.
Det har också inneburit en del förändringar för lärarna, som bland annat fått fundera över hur de lägger upp sin undervisning, vilket material de använder och hur de ska bedöma elevernas kunskap.
– Jag kan nog säga att på sikt kommer det här att vara bra, men det är för kort tid att säga något efter två månader. Men att bryta gränserna, att man träffar nya personer som man annars inte skulle ha träffat tror jag kommer ha positiva effekter på sikt. Och jag tror också vi kommer se att resultaten och betygen ökar för de här eleverna, säger Mats Olsson.