Hör Ullis Sandberg(S) kommunalråd och Patrik Jämtvall (L) 2:e vice ordf Programnämnd Samhällsbyggnad, ge sina argument för/emot BRT-systemet. Foto: SVT

Så säger kommunpolitikerna om de nya superbussarna

Uppdaterad
Publicerad

Superbussarna har den senaste tiden varit ett hett diskussionsämne i Örebro. Moderaterna, som tidigare röstade för, sa i förra veckan att de vill pausa projektet. I klippet ger Socialdemokraterna och Liberalerna sina argument för och emot BRT-systemet.

Bygget av BRT-systemet, (Bus Rapid Transit), eller superbussar som de också kallas, startade för ungefär en månad sedan längs Rudbecksgatan i Örebro. Projektet består av tre etapper där den första sträckan kommer gå mellan Brickebacken och Tegnerlunden.

I klippet ovan hör du Socialdemokraterna och Liberalernas åsikter om bussarna.

superbussarna i Örebro

Färre hållplatser men går oftare

Bussarna kommer ha egna körfält på vissa ställen, färre hållplatser och högre turtäthet. Den första sträckan beräknas vara klar 2025 och planen är att allt ska vara klart 2029. Projektet finansieras av Örebro kommun och med statliga medel.

Karta över samtliga sträckor där superbussarna är planerade att åka. Foto: Örebro kommun
Så här ska Rudbecksgatan se ut 2025 när systemet med BRT är utbyggt. Långa snabbussar trafikerar då de mittersta körfälten medan biltrafiken får åka i ytterfilerna. Foto: Illustration av Anders Lind, Örebro kommun

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

superbussarna i Örebro

Mer i ämnet