Ewa-Leena Johansson (S), kommunalråd i Ljusnarsberg, om varför hon är kritisk mot sänkningen. Foto: SVT

Sänkt hastighet på riksväg 50 – kommunalrådet kritisk

Uppdaterad
Publicerad

I slutet av förra året sänktes hastigheten från 90 kilometer i timmen till 80 på stora delar av riksväg 50 mellan länsgränsen till Dalarna och Örebro. Sänkningen har bland annat irriterat många som pendlar på sträckan. En som varit kritisk mot sänkningen sedan dag ett är kommunalrådet i Ljusnarsberg, Ewa-Leena Johansson (S).

– Jag är rädd för att den här sänkningen blir permanent och det skulle försvåra livet för många på landsbygden.

En sänkning från 90 till 80 gör att det tar knappt en minut längre per mil. Men det är inte den faktiska restiden som irriterar kommunalrådet.

– Det upplevs som mycket mer. I dag har de flesta nyare bilar och att då behöva åka 80 km/h känns helt enkelt för sakta, så det är ingen som gör det. Det är upplevelsen av att det går sakta som irriterar många som pendlar.

Olycksdrabbade vägar i Örebro län

Sänkta hastigheter försvårar livet

Ewa-Leena Johansson (S) menar att också livspusslet försvåras för många som jobbar inom Ljusnarsbergs kommungräns när hastigheten sänks på riksväg 50.

– Snart tar man bort flera busslinjer också. Hur ska vi då få folk att pendla in till vår kommun? Visst kan vi säga åt människor att ta tåget, men om de sen behöver gå en lång väg därifrån för att komma till sitt arbete, hur lockande är det på vintern?

– Alla dessa små irritationsmoment gör att man till slut väljs bort. Och det skadar landsbygden, säger hon.

En fråga om att rädda liv

Einar Schuch, regionchef på Trafikverket, säger att sänkta hastigheter är en ren fråga om att rädda liv.

Einar Schuch, regionchef på Trafikverket. Foto: Privat

– Sänker man hastigheten så blir inte en kollision lika allvarlig och färre kommer att dö och skadas allvarligt.

Kommunalrådet i Ljusnarsberg befarar att den här temporära sänkningen kan bli permanent, hur ser du på det?

– Trafikflödena på riksväg 50 har varit för låga för att motivera att bygga om till en 100-väg. Jag kan inte säga något säkert, men jag ser inte att vi har någon ombyggnation planerad, så det lär i vilket fall som helst inte hända än på 5-10 år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Olycksdrabbade vägar i Örebro län

Mer i ämnet