En sänkning från 90 till 80 gör att det tar knappt en minut längre per mil. Men det är inte den faktiska restiden som irriterar kommunalrådet.
– Det upplevs som mycket mer. I dag har de flesta nyare bilar och att då behöva åka 80 km/h känns helt enkelt för sakta, så det är ingen som gör det. Det är upplevelsen av att det går sakta som irriterar många som pendlar.
Sänkta hastigheter försvårar livet
Ewa-Leena Johansson (S) menar att också livspusslet försvåras för många som jobbar inom Ljusnarsbergs kommungräns när hastigheten sänks på riksväg 50.
– Snart tar man bort flera busslinjer också. Hur ska vi då få folk att pendla in till vår kommun? Visst kan vi säga åt människor att ta tåget, men om de sen behöver gå en lång väg därifrån för att komma till sitt arbete, hur lockande är det på vintern?
– Alla dessa små irritationsmoment gör att man till slut väljs bort. Och det skadar landsbygden, säger hon.
En fråga om att rädda liv
Einar Schuch, regionchef på Trafikverket, säger att sänkta hastigheter är en ren fråga om att rädda liv.
– Sänker man hastigheten så blir inte en kollision lika allvarlig och färre kommer att dö och skadas allvarligt.
Kommunalrådet i Ljusnarsberg befarar att den här temporära sänkningen kan bli permanent, hur ser du på det?
– Trafikflödena på riksväg 50 har varit för låga för att motivera att bygga om till en 100-väg. Jag kan inte säga något säkert, men jag ser inte att vi har någon ombyggnation planerad, så det lär i vilket fall som helst inte hända än på 5-10 år.