Starka reaktioner bland kunderna när elnätsavgiften chockhöjs

Publicerad

De kraftigt höjda elnätsavgifterna har fått många av Eons kunder att reagera. SVT Nyheter tog sig ut i centrala Örebro och mötte många upprörda röster.

– Jag förstår inte varför vi kunder ska behöva drabbas hela tiden, säger Christina Nilsson

Kunder i Askersund, Hallsberg, Kumla, Lekeberg, Nora och Örebro har fått sin elnätsavgift höjd med tio procent.

Det här är något som upprör många av de konsumenter som SVT Nyheter varit i kontakt med.

– Jag tycker att det är bedrövlig att vi ska behöva betala så mycket i avgift till Eon. De går ju med vinst jättemycket i alla fall. Jag förstår inte varför vi kunder ska behöva drabbas hela tiden, säger Christina Nilsson.

Ett genomsnittligt hushåll får hädanefter en kostnadsökning på cirka 315 kronor per år i de kommuner där kunderna berörs.

– Det påverkas mig inte så jättemycket ekonomiskt. Det är snarare att jag är mest irriterad över att anslutningsavgiften överstiger min förbrukningsavgift trefaldigt, säger Mikael Libell.

Hur ser du på att Eon höjer elnätsavgiften med tio procent för andra året i rad?

– Jag anser att det är helt orimligt. Det är egentligen en kapitalöverföring från den enskilde konsumenten till företag och organisationer. Där kan inte jag som kund påverka något.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.