Det är ingen lång kurs det handlar om. Och det är inte heller en stor apparat kring det hela. 20 minuter, en klump lera, en surfplatta och lite fantasi med stöd av någon som vet hur det går till.
– Vi har jobbat ganska mycket med utbildningar. Men det här är första gången som vi jobbat med så unga barn. Annars brukar det vara låg-högstadiet och vuxenutbildningar säger Johnny Wernersson från filmproduktionsbolaget Backa Studios.
– Det är mycket glädje och fantasi. Ofta mer fantasi än vad vuxna kanske har, säger han.
Inom ramen för det statliga projektet ”Skapande förskola” har Lindesbergs kommun sökt och beviljats pengar för andra året i rad.
Förra gången skapades kristallkronor tillsammans med en glaskonstnär.
Animerad film
I år har 200 000 kronor använts för att lära förskolebarn göra animerad film.
Under hösten har närmare femhundra barn i åldrarna fyra till fem år fått prova att göra egna filmer med så kallad stop-motionteknik.
– Vi vill ju att våra barn skall få en rik tillgång till kultur på olika sätt, det här passar bra in som ett komplement till det som kommunen redan gör. Sen hoppas vi att de ska bli sugna på de här olika aktiviteterna. Kanske få lite filmskapare här, säger Ellinor Pettersson, förskolechef i Lindesbergs kommun.
Personalen med på ett hörn
Även personalen på förskolan är med och lär sig använda tekniken, så att de i förlängningen kan använda det i undervisningen.
– Jag tycker det är roligt och det är spännande att lära sig nya saker. Det är ett bra samarbete och samspel med barnen och bra lärare och instruktioner, säger barnskötaren Mahabad Hama Mahmoud.