Personalen på Adolfsbergs vårdcentral fick börja med ett extrainsatt möte för att reda ut hur arbetet skulle fungera i väntan på att tekniken skulle komma igång.
– Det som har hänt är att kablar har grävts av och det innebär att vi inte har någon anslutning till vårt intranät. Vi kan varken kan använda datorer eller telefoner, konstaterar Malin Brolin som är verksamhetschef för Adolfsbergs vårdcentral.
Istället plockades det fram papper och penna för att kunna hjälpa de mest akuta patienterna.
– Svårare blir det ju med inbokade besök och patienter med kroniska besvär, där kommer vi inte åt journalerna och kan förbereda mötena. Där får vi istället erbjuda nya tider.
Vill ha en plan för framtiden
Men för patienter som undrar hur man ska bete sig under dagen understryker Malin Brolin att man inte ska dra sig för att söka sig till vården
– Akuttelefonen är igång och fungerar och behövs det så bokar vi nya tider eller refererar till någon annan enhet. Det känns ändå som vi kan rulla igång nu på förmiddagen.
Däremot skulle hon vilja se en plan för liknande händelser i framtiden.
– Vi är väldigt sköra när IT och datorer slås ut. Här behövs ett säkerhetstänk om hur vi ska förhålla oss framöver för alla verksamheter.