Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Zeebrain Khan, Ida Kamisevic, Padasht Sherwan Rostam, Nedmedin Ismaili och Ayuub Nur är de fem ekonomistudenterna på Thoren business school som ska delta i EM-final i Zalandos innovation camp. Foto: Nick Strömgren/SVT

Örebroelever vidare i internationell innovationstävling

Uppdaterad
Publicerad

Ida Kamisevic är en av fem elever från Thoren business school i Örebro som gått vidare i en internationell innovationstävling, som anordnats av modeföretaget Zalando och Ung företagsamhet. Efter att studenterna vunnit i Sverige väntar nu nya motståndare i Europa.

De fem studenterna har tillsammans deltagit i tävlingen, som hållits för att lyfta fram nya innovationer och möjliggöra att unga får in en fot på marknaden. De känner stor stolthet och spänning inför att framföra sin idé till bolaget, och se om de har vad som krävs för att locka en större publik.

– Vi får väl bara öva, öva och öva och försöka få till det perfekt det här gången, säger Ida Kamisevic.

Hoppas på EM-vinst

”What you like is not a gender” – så heter idén, som enligt dem själva springer sig ur ett naturligt tillvägagångssätt. De anser att produkter inte ska vara indelade efter könstillhörighet, utan att man som man ska kunna köpa typiskt feminina saker utan att de är stämplade som produkter för kvinnor, och tvärtom.

Även om gruppen redan vunnit i Sverige så hoppas de vinna hela EM, och sedan bli inbjudna till företaget i Berlin.

Se eleverna berätta om spänningen inför tävlingen, hur de kom på sin idé och hur de arbetar inför EM-finalen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer