Tiden inte avgörande för nytt ur

Uppdaterad
Publicerad

En kumlabo får rätt till en ny klocka av tillverkaren trots att garantin gått ut. Anledningen är att företaget inte kan bevisa att felet på klockan inte är ursprungligt.

Klockan som kumlabon köpt 2009 fungerade dåligt. Den dog i samband med laddning via datorns USB. I februari 2013 fick han en ny ersättningsklocka av företaget Garmin. När även den klockan slutade fungera så reklamerade han den till företaget. De ville inte ge honom en ny klocka den här gången. De hänvisade till att garantin för det ursprungliga köpet från 2009 gått ut och att den ersättningsklocka kunden fått i februari bara hade tre månaders garanti eftersom det inte var en ny klocka utan en reparerad.

Kumlabon tog då ärendet till Allmänna reklamationsnämnden som nu råder företaget att ersätta kunden med en likvärdig felfri klocka. Reklamationsnämnden menar att säljaren ska ersätta kunden med en ny vara om felet visar sig inom sex månader. Eftersom kunden upptäckte felet på klockan inom fem månader och företaget inte kan visa att felet på den inte var ursprungligt så menar Reklamationsnämnden att kunden har rätt till en ny klocka oavsett om garantitiden gått ut eller inte.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.