Förslaget handlar om säkerhet. Att sänka hastigheten istället för att bygga om. Foto: Fredrik Sandberg / TT

Trafikverkets förslag: Sänkt hastighet istället för ombyggda vägar

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket föreslår att sänka hastighetsgränserna på ett antal vägsträckor i länet istället för att bygga om dem. Anledningen är för att de inte hinner bygga om trafikfarliga vägar.

Det ska främst handla om vägar utan mitträcke och de som är tungt trafikerade.

– Vi bygger löpande om vägar så att de blir säkrare. Det bästa är att helt förhindra möteskollisioner med mitträcke. Då går det normalt att höja hastighetsgränsen. Men vi kan inte bygga om allt samtidigt. Då är hastighetssänkning en snabb och effektiv åtgärd, säger Einar Schuch.

Skulle rädda liv

Förslaget är att sänka hastigheten från 90 km/tim till 80 km/tim på totalt 34 kilometer väg i länet.

– Rätt hastighet på vägen räddar liv. Samtidigt påverkas restiden bara marginellt av en hastighetssänkning. Det är ett lågt pris att betala för ökad trafiksäkerhet, säger Einar Schuch, regional direktör på Trafikverket.

En kollision i 80 km/tim istället för 90 km/tim minskar dödligheten med 40 procent och de sänkta hastigheterna förväntas leda till att sju liv per år kan räddas i Sverige.

50 sekunder per mil

Den som kör i 80 km/tim istället för 90 förlorar 50 sekunder per mil, enligt uppgifter från Trafikverket.

De vägar myndigheten föreslår att sänka hastigheten på är: riksväg 63, från Hjulsjö till Värmlands länsgräns, riksväg 68, mellan Lindesberg och länsgränsen till Västmanland samt väg 207, även kallad Norrköpingsvägen, från riksväg 51 till Örebro.

De nya skyltarna kommer vara på plats den 4 november då de nya hastigheterna träder i kraft.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.