Foto: Junge Heiko/TT

Trafikverket om örebroarnas spårspring: ”Folk verkar glömt att det är olagligt och livsfarligt”

Publicerad

Människor som genar över tågspåren skapar stora förseningar i tågtrafiken. Och Örebro län är det länet i landet som har flest förseningar på grund av obehöriga som spårspringer. För lokförare finns inget alternativ, de måste stanna eller sänka farten – då uppstår förseningar – det här menar trafikverkets utredare.

Obehöriga som springer över eller intill tågspår har ökat de senaste åren vilket orsakar förseningar i tågtrafiken, och Örebro län utmärker sig på listan som ett av de län som drabbats mest.

Varför just Örebro län utmärker sig är svårt att säga enligt Britt Lisra. Men hon menar att spårspringning främst är ett tätortsproblem. Bland annat finns det två tågstationer, som ligger centralt och bostäder som ligger nära järnvägen.

Upp till lokförare

Förseningarna orsakas oftast av att lokförare måste agera när de ser någon obehörig på eller vid spåret. Då brukar förarna sänka farten eller behöva stanna helt.

– Lokföraren kan inte gissa hurvida personen kommer att gena, säger Britt Lisra, utredare på Trafikverket.

Folk fuskar

Men Britt tar också upp beteendet hos allmänheten, att vi ofta är stressade.

– Folk har ju en förmåga att ha bråttom och väljer att gena. Det är som att de har glömt att det är olagligt och livsfarligt att gå över spåren, säger Lisra.

Och när obehöriga då befinner sig i närheten av spåret kan det uppstå förseningar. För även om allmänheten ibland struntar i reglerna, så kan inte Trafikverket och lokförare göra det.

– Vi tummar inte på säkerheten.

Enligt Britt Lisra så jobbar Trafikverket mycket för att få bort obehöriga från spåret och minska deras påverkan på trafiken. Dels genom att försvåra tillgången till spåret, men också genom kommunikation med lokförare, polis och räddningstjänst.

Gångbron på Örebro södra

Tidigare i år invigdes den nya gångbron vid södra station i Örebro, för att få bukt med de farliga övergångarna. Stationen som varit olycksdrabbad hade innan bron enbart en övergång där resenärer och förbipasserande fick gå på själva spåret. Med en ingång som var avskärmad med en grind.

Ännu finns det ingen sammanställning av huruvida bron har hjälpt eller inte, trafikverket säger att det är för tidigt att dra några slutsatser ännu.

– Det går att få ut statistik nu, men det blir inte en bra analys på grund av att det varit semester. Vi vill att pendlarna och vardagsresenärer ska finnas med i statistiken, säger Britt Lisra.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer