På den västra sidan om resecentrum i Örebro har kommunen nyligen renoverat upp en cykelparkering. Inte många har hittat hit.
Trångt om plats
Bara en bit bort på andra sidan järnvägen ligger SCB-huset, som rymmer många arbetsplatser. I närheten finns även en gymnasieskola. Här är det tät bebyggelse, tätt med cyklar längs hela gatan och skyltar som anger var det inte är tillåtet att parkera sin cykel.
– Det märks att det är väldigt populärt att cykla hit, säger Ingela Berndt, trafikplanerare på Örebro kommun.
Varför kan inte kommunen ordna fler bra parkeringsplatser för cyklar här?
– Just här har kommunen väldigt lite yta att ställa cykelparkering på, så här behöver vi jobba tillsammans med fastighetsägarna.
Parkeringsnorm för nybyggen...
Ett sätt att påverka byggandet av nya cykelparkeringar är annars under bygglovsprocessen. Det finns en parkeringsnorm framtagen som utgår från olika zoner. Där finns angivet hur många parkeringar som skall finnas i och utanför bostäder.
Exempelvis ska en lägenhet i ett flerbostadshus i zon 1 som är den centrala stadskärnan ha en cykelparkeringsplats per rum. Hälften av platserna som byggs ska också vara väderskyddade.
...och arbetsplatser
Även arbetsplatser omfattas av direktiven. Universitetssjukhuset är en stor arbetsplats. Där pågår ett arbete med att skapa fler säkra cykelparkeringar.
– Trenden är väl ganska tydlig att fler och fler cyklar. Vi har förmånscyklar, elcyklarna kommer starkt och vi gör en översyn av behoven nu, säger Torbjörn Sjölander, fastighetschef på Region Örebro län.