Undersköterskan Anneli Carlsson som jobbar inom hemtjänsten i Askersund har märkt av problemen med trygghetslarmen. Hör henne berätta i videoklippet. Foto: Privat /TT

Undersköterskan Anneli: ”Det har tagit 4-5 timmar innan vi har larmats ut”

Uppdaterad
Publicerad

I somras började Anneli Carlsson, undersköterska inom hemtjänsten i Askersund, på allvar märka av de krånglande trygghetslarmen.

– De senaste två-tre veckorna har det blivit ännu värre. Det är hemskt, både med tanke på de äldre och deras anhöriga, säger hon.

I Annelis vardag ingår inte bara hembesök hos äldre, utan också att installera och programmera trygghetslarm.

– I somras började vi märka av fördröjningar, från det att brukaren tryckte på larmknappen i sitt hem tills dess att Tunstalls trygghetscentral ringde upp och larmade ut oss, säger hon.

De otrygga trygghetslarmen

– Tunstall garanterar att hela kedjan ska ta max 20 minuter, men istället kunde det ta 40-50 minuter.

Problemen förvärrades

För några veckor sedan började det bli ännu värre, berättar Anneli:

– Det har hänt att det tagit 4-5 timmar innan vi larmats ut. Det är inte klokt, så får det bara inte vara.

Anneli säger att hon själv kontaktade Tunstalls trygghetscentral redan i somras för att fråga om orsaken till problemen.

– Jag undrade om de var underbemannade men fick först inget riktigt svar. Till slut fick jag svaret att larmen, speciellt på morgnarna, ställdes i kö för att de var så många att man inte hann med.

Problemen väcker oro hos både äldre och anhöriga, konstaterar hon:

– Alla, inte minst anhöriga som bor på annan ort, vill ju vara säkra på att någon kommer när deras nära och kära larmar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

De otrygga trygghetslarmen

Mer i ämnet