Hur bansträckningen kommer dras om vill Gunilla Brynell-Johansson, vd för Vätternrundan, ännu inte svara på.
– Ännu har vi varit noggranna med att ha flera parallella spår, risken är att man begränsar sig för snabbt annars.
Orsaken till att man bestämt sig för att dra om bansträckningen är att funktionärer och deltagare tycker att banan är för smal mellan Stora Hammarsundet och Motala. Det har även uppstått incidenter där cyklister fått väja för bilar.
– Man kommer ingenstans eftersom det är berg på bägge sidor. Vi får upplevelsen att deltagarna upplever en viss oro, man är också tröttare där.
Just nu arbetar Vätternrundan tillsammans Trafikverket för att hitta en lösning och varje korsning och kontrollstation gås igenom. Samtidigt ska riksväg 50 byggas om på sikt och det kan bidra till ytterligare svårigheter under byggnationen.
Loppet blir förmodligen längre
Den nya bansträckningen kommer förmodligen innebära att det klassiska cykelloppet blir längre. Idag är det nästan 300 kilometer, Gunilla Brynell-Johansson berättar varför.
– Cyklar man runt Vättern är närmsta vägen att cykla så nära vattnet som möjligt, men tar man sig bort från Vättern så blir det längre. Fast vi vill forfarande köra Vättern runt, det är viktigt för oss.
På grund av arbetet med den nya bansträckningen har anmälningsperioden för cykelloppet skjutits upp.
– Under tiden vi arbetar med en större förändring tycker vi det är schysst att skjuta upp anmälningen, så att våra cyklister får lite mer kött på benen, säger Gunilla Brynell-Johansson.