Maria Törnblom, lärare på Rudbecksgymnasiet i Örebro. Foto: TT/Alexander Mahmoud

400 lärare och nobelpristagare diskuterade klimatet: ”vi måste lära eleverna att kräva ansvar”

Uppdaterad
Publicerad

I samband med Nobelveckan samlades cirka 400 lärare från 14 olika länder och tre tidigare nobelpristagare för att diskutera vad lärare kan och ska göra för klimatarbetet. En av lärarna från Örebro var Maria Törnblom, som tar med sig mycket från dagens diskussioner.

– Det viktigaste jag tar med mig är att vi måste lära eleverna att ska ställa krav på politiker. Att ge dem kunskapen att vara kritiska och granskande, säger Maria Törnblom, biologilärare på Rudbecksskolan i Örebro.

Hon fortsätter:

– Vi ska inte lära eleverna att källsortera eller leva hållbart – för det kan de redan. Vi måste lära dem hur de kan påverka politiker att ta rätt beslut.

För det verkar ha varit ett genomgripande tema under dagen, enligt Maria Törnblom.

Under dagen har de belyst exempel på tidigare politiska beslut som tagits för klimatet och hur resultatet av de besluten sedan blivit. 

– Jordens ozonlager är lagat nu. Det problemet uppdagades på 80-talet och var jättestort förut. Men nu är det över. Det var tack vare att politiker tog ett beslut att förbjuda vissa ämnen som var skadliga för ozonet, säger Maria.

”En dansk, en finsk och en britt”

De åt allesammans en vegetarisk lunch under lärarmötet, och runt Marias bord satt en dansk, en finsk och en britt. Utöver att konstellationen av bordskamrater var en klassisk premiss för en Bellmanvits, så tyckte Maria att det var spännande att få träffa lärare från andra länder.

Lärare från bland annat Tanzania och Zimbabwe gick upp på scen för att prata om sin situation.

”Vi står inför samma problem”

– En kvinnlig lärare från Zimbabwe sa bland annat att vi kommit långt i Sverige, och att det är tuffare i Zimbabwe för att de bland annat inte har råd. Men då gav miljövetaren Johan Rockström ett bra svar på det. Att vi båda länder står inför samma problem – att nå fram till politikerna, berättar Maria.

De diskuterade även de olika svårigheterna som kan komma med att leva mer hållbart, som ekonomiska aspekter. Att alla kanske inte har råd att köpa ekologiskt.

– Det måste vara lätta att göra rätt – vi har inte råd med annat, säger Maria.

Tar med sig idéer hem

Efter att Maria och hundratals av hennes kollegor fått lyssna på, och fått chansen att ställa frågor till nobelpristagarna tar nu Maria med sig nya idéer tillbaka till sina kollegor och skolan.

– Jag är ju biologilärare, så att implementera det här i min undervisning faller sig naturligt. Men jag hoppas att jag kan hjälpa kollegor att prata mer miljö i sin undervisning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.